Zdravé stravování

/Školní stravování se řídí vyhláškou č.107/2005Sb. o školním stravování./

  • Při celodenním pobytu ve školce se děti stravují 3x denně. 
  • Dbáme na rozmanitost a pestrost jídelníčku s důrazem na hygienu a pravidla stolování.
  • Snažíme se děti naučit, co je a není zdravé, aby se stravovaly v dalších letech tak, aby se vyvarovaly civilizačním chorobám 
  • Starší děti trénují samostatnost a sebeobsluhu.
  • Ve všech třídách je po celý den zajištěn pitný režim, kdy základem je pitná voda.
  • V případě zařazení nového jídla je vždy v jídelníčku nabídnuta vydatnější svačina.
  • Děti mají dostatek jídla na přidání. 
  • Děti do jídla nenutíme, ale vedeme je k tomu, aby jídlo alespoň ochutnaly, než ho odmítnou.
  • Dětem odcházejícím po obědě je svačina vydána s sebou.
  • Respektujeme individuální požadavky na skladbu stravy pro děti s různými typy alergií - stanovený jídelníček vhodně upravujeme. 
  • 2x ročně probíhá dotazníkové šetření mezi rodiči a učiteli (návrhy, které nejsou v rozporu se Spotřebním košem, rádi použijeme)
  • S některými rodiči probíhá otevřená komunikace o stravování, která je tou nejlepší cestou ke všem pozitivním změnám týkajících se zdraví dětí. Jednotlivé potíže dětí doporučujeme řešit ihned.

 

Bez sladkostí

Děti mají vyvážený jídelníček, který obsahuje dle spotřebního koše všechny důležité živiny. Dle vyhlášky 282/2016 o požadavcích na potraviny, máme povinnost chránit děti před nadbytkem cukrů, barviv a konzervantů. Pochutiny, které si děti obvykle nosívají do školky, když slaví například narozeniny,  jsou však částečně rizikovým faktorem. Nejenže nelze vždy ručit za kvalitu, ale řada dětí má i dietní omezení kvůli alergiím, obezitě, celiakii, apod. 

Prosíme proto rodiče, aby využili i jiné možnosti, jak si může  jejich potomek užít ve školce svůj den. Namísto rozdávání sladkostí může oslavenec seznámit dětí se svým oblíbeným CD, knížkou, písničkou, pohádkou nebo upečte něco dobrého... fantazii se meze nekladou. :-) 

 

Návrhy a připomínky můžete projednat s paní učitelkou.
Děkujeme za pochopení.

 

 


Obecně se snažíme o kroky, aby Vaše děti jedly zdravě. Pomalu a zvolna zařazujeme větší množství zeleniny, ovoce a luštěnin. Eliminujeme bílou moukou, cukry, uzeniny a polotovary. Zařazujeme obilné zavářky (jáhly, vločky, krupky, pohanka, bulgur, kuskus) a rozmanité pečivo (čerstvé celozrnné světlé / tmavé, chléb nebalený). Děti motivovujeme k pití čerstvé vody.

Naším dalším záměrem je spolupráce s nutričním terapeutem a sebevzdělávání kuchařek.

 
 
Změny jídelníčku směrem k hodnotnější a vyváženější stravě probíhají velmi pozvolně, ale neustále již druhým rokem. Celkové zhodnocení za školní rok 2017 /2018 z pohledu vedoucí školní jídelny si můžete stáhnout ZDE.

 

 

 

Co se nám daří?

Změny jídelníčku směrem k hodnotnější a vyváženější stravě probíhají velmi pozvolně, ale neustále již druhým rokem. Celkové zhodnocení za školní rok 2017 /2018 z pohledu vedoucí školní jídelny si můžete stáhnout ZDE.

Jaké kroky činíme, aby Vaše děti jedly zdravě?

  • zařazovat větší množství zeleniny, ovoce, luštěnin
  • eliminovat bílé mouky, cukry, polotovary
  • zařazovat obilné zavářky (jáhly, vločky, krupky, pohanka, bulgur, kuskus)
  • zařazovat rozmanité pečivo (čerstvé celozrnné světlé / tmavé, chléb nebalený)
  • motivovat k pití čerstvé vody
  • vyloučit uzeniny
 

Další záměry:

  • spolupráce s nutričním terapeutem
  • sebevzdělávání kuchařek

 

Zajímavé odkazy